Oulun kaupunki oikeasti edistämään matkailua

Jätin 11.12. Oulun kaupunginvaltuuston kokouksessa seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen:

Oulun kaupungin on panostettava selkeästi nykyistä enemmän matkailun edistämiseen ja viipymän lisäämiseen Oulussa. Erityisiä valttejamme ovat luonto, jäätyvä meri ja myös shoppailumahdollisuudet. Matkailijat lähtömaastaan riippumatta arvostavat ja ihailevat vihreää luontoa, sinistä taivasta, hiljaisuutta ja puhtaita vesiä. Näitä kaikkia meillä on tarjota matkailijoillle. Elämyksiä ja elämysliikuntaakin voidaan meillä tarjota esimerkiksi upeissa joissamme, vaellus- ja patikointireiteillä, huskysafareilla ja hevostalleilla. Majoitusta Oulussa tarjoavat erilaisten hotellien lisäksi useat Airbnb-kohteet, ja majoituskapasiteettia tulee koko ajan lisää.

Oulun matkailu on lapsen kengissä. Esimerkiksi Syötteellä, Rokualla ja Kalajoella ovat toimivat matkailuyhdistykset, joilla on osuutensa myös Oulun Matkailu Oy:n toiminnassa. Oulun omat yritykset ja nimenomainen viipymän lisääminen Oulussa jää paitsioon näiden "valmiiden" matkailukohteiden rinnalla. Oulussa on useita pieniä yrityksiä, joiden näkyvyys Oulun yhteismarkkinonnissa jää käytännössä olemattomaksi Oulun Matkailu Oy:n kalliin markkinointimaksun vuoksi.

Oulun seudun matkailustrategia 2020:ssa todetaan, että rauhallisen ja puhtaan luonnon tarjoamien elämysten sekä vilkkaan kaupungin yhdistelmä kiinnostaa erityisesti ulkomaisia matkailijoita.

Ennen kaikkea matkailussa tarvitaan nyt yrittäjien laajaa verkostoitumista, jotta matkailun palveluketjut toimivat. Verkostoitumisen edistämiseksi tarvitaan kuitenkin kaupungin omaa resurssia koordinoida matkailua, ja mahdollistaa pienten yritysten näkyvyys Oulun matkailun yhteismarkkinoinnissa.

Finnaviakin on edistänyt, ja edelleen edistää kasvavia Aasian markkinoiden tuomia turistivirtoja. Finnair lentää yli 250 kertaa kuukaudessa suorinta reittiä Aasiasta Helsinkiin. Oulun kaupungin kannattaa ehdottomasti olla nyt aktiivinen, kun tulevia matkailijoita ohjataan Helsingistä eri pohjoisen Suomen kohteisiin.

Oulun kaupungin tapahtuma- ja markkinointitoiminnot yhdistetään yhdeksi kokonaisuudeksi. Tässä yhteydessä tulee miettiä myös matkailun yhteismarkkinointia sekä huolehtia Oulussa olevan aktiviteettitarjonnan näkyvyydestä netissä ilman liian suuria markkinointimaksuja.

Täten esitän, että Oulun kaupunki ottaa aktiivisemman rooli Oulun matkailun edistämisessä yllä mainittuja keinoja käyttäen.

AnneSnellman
Sosialidemokraatit Oulu
Ehdolla aluevaaleissa

Filosofian tohtori, sairaanhoitaja. www.annesnellman.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu