Anne Snellman

Strategiset kyläkoulut

Tämä kirjoitukseni julkaistiin 6.3. kolumnina Forum24-lehdessä.

Oulun uusi strategia "Kaupunkistrategia Oulu 2026" hyväksyttiin 26.2. kaupunginvaltuustossa. Strategian visiota "Valovoimainen Oulu" kuvataan muun muassa seuraavasti "Oulun kehittyvä kaupunkikeskusta on pohjoisen merkittävin kohtaamis- ja kauppapaikka. Vahvuuksiamme ovat monimuotoinen luonto sekä elävät alueet ja kylät."

Lisäksi korostetaan, että "Oulussa on korkeatasoinen koulutustarjonta ja nuori väestö."

Voidaan siis todeta, että Oulun kaupungin uusi strategia huomioi koko Oulun. Arvoisensa aseman saa ei vain kaupunkikeskusta, mutta myös elävät alueet ja kylät. Josko nyt olisi helpompi toteuttaa uuden Oulun yhdistymissopimuksen henkeä, jonka mukaan koko Oulua tulee kehittää.

Eläville kylille keskeisinä sydäminä toimivat niiden kyläkoulut, joiden toimintaa tulee vaalia. Nyt voidaankin siis puhua strategisista kyläkouluista. Nämä strategiset kyläkoulut, kuten Salonpään ja Tirinkylän koulut, mahdollistavat siis omalta osaltaan uuden kaupunkistrategiamme toteuttamisen jatkossa.

Mutta miten tähän uuteen strategiaan istuu meneillään oleva palveluverkkoselvitys vaihtoehtoineen?! Ei mitenkään.

Vaihtoehdoissa lakkautetaan tai heikennetään tukku toimivia strategisia kyläkouluja! Kuulostaa siltä, että toinen käsi ei tiedä, mitä toinen tekee!

Strategia-asiakirjassa on myös seuraava maininta: "Kuntalain ensimmäisen pykälän mukaan kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla."

Siis Kuntalainkin mukaan olemme velvoitettuja ylläpitämään ja kehittämään kyläkoulujemme toimintaa, koska ne tukevat ylläolevaa Kuntalain kirjausta!

Suomessa on 1990-luvun laman myötä käynnistyneen koululakkautusbuumin aikana lakkautettu yli puolet perusopetuksen kouluista säästöjen toivossa. Tällaiset kustannussäästöt ovat kuitenkin mm. Itä-Suomen Avin opetustoimen ylitarkastaja Kari Lehtolankin mukaan hyvin kyseenalaisia!

Vääjäämättä lähikoulun lakkautuksella on negatiivisia vaikutuksia lapsen koulunkäyntiin ja hänen perheensä arkeen. Lähikoulun saavutettavuudella näyttääkin olevan selvä yhteys osaamistuloksiin - pääkaupunkiseudun oppilaiden tulokset ovat muuta maata parempia.

Uuden strategiankin myötä siis palveluverkkoselvitys kaksine vaihtoehtoineen vaatii kolmannen inhimillisen vaihtoehdon.

Anne Snellman
kaupunginvaltuutettu (sin.)
Oulu

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat